Wednesday, May 16, 2007

Bartabas

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Aan het lezen: "Bartabas, Roman" van Jerome Garcin in het Frans. Het fascinerende levensverhaal van de stichter van het Paardentheater Zingaro.
Lien heeft een 4-jarig paard gekocht en ik kijk er naar uit om die te bekijken.
De liefde voor paarden blijft dus gegarandeerd nog een generatie in de familie (ook al is het dan mijn schoon-familie). Onlangs was ik nog door foto's van mijn grootouders en over-grootouders aan het gaan. Mijn grootvader van moeders kant had een rijlaarzenfabriek maar was daarvoor in het Belgisch leger bij de Cavalerie. Ik heb nog steeds die prachtige sepia foto waar hij in vol ornaat op de fantastische volbloed zit die hij gedurende 4 jaar bereed tijdens zijn militaire carriere.
Op de achterzijde van de foto staat in het Frans, zoals dat toen de mode was in Vlaanderen: "Rene Piron et son etalon Diabolo" De naam van het paard zegt genoeg. Ik herinner me de verhalen die bompa vertelde over dit paard dat door niemand bereden durfde te worden, behalve door hem. Zijn vader en vaders voor hem hadden een transportbedrijf met koets en paarden natuurlijk want auto's bestonden toen nog niet. Ik heb er geen idee van hoever de liefde voor paarden in onze familie teruggaat maar ze zitten heeeel heeeel diep in het bloed. Heerlijk toch?

No comments: