Thursday, January 28, 2010

Frida in Brussel

Oeps, alweer een hele tijd geleden dat ik nog aan mijn blog heb gewerkt met als enig excuus dat ik geen tijd heb. Ik ben dus waarschijnlijk te veel bezig in de paardenwereld om nog wat tijd voor mezelf vrij te houden. Maar ik heb mezelf beloofd om wat meer tijd vrij te maken voor kunst en cultuur. Op mijn programma staat dit jaar natuurlijk het bezoeken van de tentoonstelling van een groot aantal werken van de Mexicaanse Frida Kahlo die eindelijk in Brussel worden geƫxposeerd in de Bozar (Ravensteinstraat 23 - 1000 Brussel) vanaf vandaag tot 18 april 2010. Wie mij kent weet dat ik een fan ben van de surrealistische schilderijen van Frida met haar eigen aparte visie op de wereld en haar gepijnigd leven.

Photobucket

Frida was, door het feit dat ze vaak bedlegerig was door de talloze operaties die ze moest ondergaan, een groot dierenliefhebber. Ze was altijd omringd van haar menagerie van katten, honden, apen, vogels en herten en vaak stonden ze model in haar zelfportretten.

Photobucket

Dit zelfportret met aap en kat is een van mijn lievelingswerken omdat hierin eigenlijk alles verzameld is wat het werk van Frida beheerst. Haar onverbloemde zelfportret met behaarde bovenlip en dikke wenkbrouwen, heel feministisch voor de tijd waarin ze leefde, haar lievelingsdieren en zoals meestal in haar werken de verwijzing naar haar fysieke lijden en de dood door de doornenkrans om haar nek en de dode vogel die eraan bengelt.
Mis deze tentoonstelling zeker niet!

Photobucket

No comments: